Samochody ciężarowe ponad 16 t DMC

 

27.686 zarejestrowanych aut to ponad 2.500 więcej niż w 2017. 


Już wyniki po listopadzie potwierdzały koniunkturę. W ciągu 11 miesięcy kupiliśmy więcej tych pojazdów niż w całym 2017 roku, dokładnie 25.950 wobec 25.065. Dla porównania w okresie styczeń-listopad 2017 było 22.687. Na koniec ub.r. podium rynkowej rywalizacji przedstawiało się tak: DAF, MAN, Scania, liczby prezentujemy w tabelach. Oznacza to spore przetasowania, gdyż w 2017 r. najlepszy był DAF, ale przed Scanią i Volvo. Warto zaznaczyć, że w „solówkach” liderem w ub.r. okazał się MAN, jedyny z rezultatem ponad 1000, którą to granicę przekroczył już w końcu listopada.  

 

Przyczyny sukcesu

Piotr Sowiński, analityk ds. badań rynku z Volvo podkreśla, że polskie firmy transportowe obsługują ponad 20 proc. europejskiego rynku przewozów długodystansowych. Zatem wzrost sprzedaży nowych pojazdów w naszym kraju jest ściśle związany z zapotrzebowaniem na transport na całym kontynencie. Popyt na przewozy drogowe towarów wzrósł, a oferowane za transport stawki pozwalają przewoźnikom inwestować we flotę. Dzieje się tak, pomimo istotnych czynników ryzyka działalności transportowej typu: brak wykwalifikowanych kierowców i związany z nim wzrost kosztów, zmiany cen paliw, regulacje rynku pracy w krajach europejskich.

 

Co w tym roku?

– W dłuższej perspektywie wielkość rynku nowych pojazdów ciężarowych jest skorelowana ze wskaźnikami makroekonomicznymi – dodaje Piotr Sowiński z Volvo. – Wiele prognoz wskazuje, że znajdujemy się jako Europa blisko szczytu cyklu koniunkturalnego i kolejne lata przyniosą pewne spowolnienie tempa wzrostu gospodarek. Dlatego może się okazać, że w 2019 trudno będzie utrzymać podobną do tegorocznej dynamikę wzrostów sprzedaży pojazdów ciężarowych. Wiele zależeć będzie od planów regulacji rynku pracy kierowców w Europie, które zdecydują o konkurencyjności naszych przewoźników. Warto wspomnieć również o Brexicie, którego ostateczny kształt wpłynie na kierunek rozwoju sytuacji w krajach Unii i nastroje konsumenckie, przekładające się na zapotrzebowanie na transport towarów.

 

 

Marki nowych ciężarówek powyżej 16 t dmc w 2018 r

Marka

Liczba (w tym solo)

1. DAF

6.329 (817)

2. MAN

5.843 (1076)

3. Scania

4.909 (885)

4. Volvo

4.298 (737)

5. Mercedes-Benz

3.842 (865)

6. Renault

1.691 (228)

7. Iveco

698 (275)

8. Pozostałe

76 (76)

Rynek ogółem

27.686 (4.959)

Źródło: Samar, pierwsze rejestracje, przy wykorzystaniu danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Ministerstwa Cyfryzacji 

 

Marki używanych ciężarówek powyżej 16 t dmc w 2018 r.

Marka

Liczba (w tym solo)

1. MAN

5.914 (2.766)

2. Mercedes-Benz

4.829 (2.489)

3. Scania

3.934 (1.401)

4. Volvo

3.623 (949)

5. DAF

3.521 (710)

6. Renault

1.778 (469)

7. Iveco

587 (346)

8. Pozostałe

380 (368)

Rynek ogółem

24.566 (9.498)

Źródło: Samar, pierwsze rejestracje, przy wykorzystaniu danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Ministerstwa Cyfryzacji 

 

Pierwsze rejestracje ciężarówek powyżej 16 t dmc

Okres

Nowe (w tym solo)

Używane (w tym solo)

Suma (w tym solo)

2018

27.686 (4.959)

24.566 (9.498)

52.252 (14.457)

I-XI 2018

25.950 (4.614)

22.937 (8.794)

48.887 (13.408)

2017

      25.065 (3.985)

22.517 (8.235)

47.582 (12.220)

I-XI 2017

22.687 (3.568)

20.967 (7.608)

43.654 (11.176)

Źródło: Samar, pierwsze rejestracje, przy wykorzystaniu danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Ministerstwa Cyfryzacji 

T&M nr 1/2019

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE